Як знайти головного конкурента
Зробити це не складно, оскільки це публічно доступна інформація тобто кожен, при бажані може її отримати. Різниця лише в інструментах та підході до дослідження.
Наша легенда:
Ми плануємо розпочати локальний бізнес з продажу троянд і хочемо перевірити наскільки конкурентна ця ніша, щоб розуміти затрати необхідні для онлайн просування. Та визначити інструменти, які буде краще використати для просування свого продукту, а саме троянд.
Що нам знадобиться
- Браузер (Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari - підійде будь-який)
- Табличний редактор (Exсel, Google таблиці)
Головний запит
Ще нам потрібні ключові запити по вашій тематиці, якщо ви збирали семантичне ядро - то це самі частотні запити в тематиці. Якщо ж ви семантику не збирали то на даному етапі цього робити не потрібно, вам просто потрібно визначити який запит використовують люди для того щоб знайти ваш товар чи послугу. Як правило це усім відомий запит і також як правило їх декілька. Нам потрібен самий жирний (частотний) і щоб його визначити ми скористаємось інструментом Google Trends.
Обираємо регіон "Україна" та по черзі вбиваємо наші запити:
Як бачимо із результатів найчастіше використовується запит "розы" в п'ять разів рідше "рози", а канонічний - "троянди" - взагалі немає за собою частотностей. При чому георгафічний розподіл дає чіткий градієнт із заходу ("рози") на схід ("розы").
Тому знаючи регіон по якому ми бажаємо просуватись можемо чітко визначити головний ключовий запит. В нашому випадку це Київ із частотою 77% по запиту "розы".
Органічний пошук
Тепер знаючи головний пошуковий запит ми відправляємось в браузер, запускаємо його в режимі інкогніто, щоб не деформувати видачу персоналізацією користувача. Так Google видає результати пошуку в залежності від ваших вподобань, якщо це для вас було секретом. Тому йдемо в інкогніто - в Google Chrome це комбінація клавіш Ctrl+Shift+N і вводимо наш запит "РОЗЫ".
Отримуємо результат:
Тепер нам потрібно визначити та виписати в таблицю до п'яти тематичних сайтів виключивши рекламні оголошення, інформаційні ресурси та "сайти про все" - агрегатори, торгівельні майданцики і т.п.
Виписувати необхідно лише домен сайту і заносити його в першу колонку URI. Після заповнення таблиця буде мати наступний вигляд:
Наша таблиця міститиме лише три метрики, але варто зазначити що при більш детальному аналізі їх кількість пропорційно зростає, додаються специфічні показники накшталт "кількість зовнішніх посилань", "кількість донорів" та інші. Та для вирішення нашого завдання цих показників буде достатньо.
Заповнимо таблицю недостающими даними
Індекс Google
Це показник кількості сторінок які знаходяться в індексі Google, тобто Google про них знає та при потребі додає до видачі. Самий простий спосіб визначити кількість сторінок в індексі - це викоритсати пошук Google та ввести конструкцію формату:
site:domain.name
де domain.name - це імʼя потрібного нам домену.
Ось приклад видачі з доменом сайту потенційних конкурентів:
Виписуємо необхідний нам показник 3020 та повторюємо для остальних сайтів із нашої таблиці.
Видимість Google
Цей показник має комплексне значення і вираховується за спеціальною формулою, але якщо все спростити то це показник того скільки людей бачить сайт в результатах пошуку. Добути його складніше ніж остальні потрібні нам метрики і варто сказати, що кожен сервіс рахує його із своєю специфікою тому значення на різних ресурсах можуть відрізнятися - це нормально. Головне вносити в таблицю дані з якогось одного ресурсу, це також стосується й інших метрик дослідження.
Отримати видимість нам допоможе сервіс Megaindex.com, переходимо на сайт та реєструємось, бузкоштовного тарифного плану нам буде достатньо. Після реєстрації обираємо "Приложения" далі "Видимость сайта". В інтерфейсі сайту у відповідне поле вставляємо домен конкурента та обираємо розташування "Киев", Google "Органика", після чого натискаємо "Применить".
Показник ефективних показів (4900) заносимо в таблицю. Також прокручуємо сторінку вниз, до історії видимості конкурентів та відключаємо усіх конкурентів, щоб залишився лише домен конкурента.
Із графіку робимо висновок про ріст видимості сайту конкурента. Цей графік чітко показує ріст видимості конкурента, тому помічаємо комірку з даними про його видимість зеленим кольором. Якщо видимість падає замість зеленого використовуємо червоний, якщо явних змін немає - сірим.
Повторюємо виконане для усіх наших конкурентів та заповнюємо таблицю.
Вік домену
Вік домену має доволі велике значення для пошукової оптимізації сайту, особливо якщо ви орієнтуєтесь на просування в ПС Google. Пошукова система фіксує усі взаємодії з доменом формуючи так званий Траст, тобто довіру до домену і чим більше домену років і більше позитивних взаємодій - тим вищий траст такого домену, тим легше його просувати в пошуковій видачі.
Дані про вік ми отримаємо за допомогою ресурсу Whois History Domaintools - переходимо, вводимо потрібний домен, натискаємо "Lookup" та отримуємо результат.
Як бачимо домену понад 8 років, запишемо ці дані та повторимо для остальних доменів.
Медіана
Після цього наша таблиця буде мати наступний вигляд:
Тепер нам потрібно вирахувати медіану. Якщо не вдаватися в деталі то медіаною в нашому випадку буде середнє значення метрики без врахування "аномальних" показників. При чому "аномальні" метрики в даному випадку у нас лише в одного сайту - agro-market.net, при чому усі, що ставить під сумнів включення в дослідження цього кандидата. В ідеалі його потрібно замінити та ми, наразі цого робити не будемо.
Ось які показники медіани ми отримали після обрахунків
Результати
Ми знайшли чотири сайти конкурентів, в яких доволі велика кількість сторінок в індексі та активно росте видимість, але окремої уваги заслуговують два сайта - dicentra.ua та proflowers.ua. У першого найбільша видимість при кількості сторінок значно меншому медіани, а в другого дуже хороші показники при доволі малому віці домену.
При наявності даних які ми зібрали ми можемо визнчити головного конкурента, це - dicentra.ua. Але варто зазначити, що результати можуть змінитися з часом, оскільки потенціал інших конкурентів також доволі серйозний, тому це дослідження ми б повторили через 2-3 місяці.
Стратегія для нашого сайту
Медіана в даному випадку показує нам до яких показників варто прагнути нам, вступаючи в конкуренцію із цими сайтами, але не слід її розуміти як правило, а скоріше як тенденцію.
Щоб згенерувати таку кількість сторінок та підняти видимість до медіаних показників потрібно доволі багато часу та ресурсів. Навіть з грамотним підходом та командою на це піде півтора - два роки, якщо ж ресурси обмежені - варто спробувати інший підхід - продажу через лендінг із застосуванням контекстної або таргетованої реклами.
Уточнення
Даним прикладом ми лише показали механіку проведення такого роду дослідження. І хоч усі дані були зібрані і опрацьовані вірно, результати цього дослідження не варто використовувати в роботі. Цьому є кілька причин - один широкий ключовий запит, мала вибірка конкурентів, поверхневий аналіз конкурентів.
Для того щоб ваше дослідження було вдалим варто дотримуватись наступних рекомендацій:
- обрати не один а кілька високочастотних ключових запита
- в оргінічній видачі вибирати сайти максимально подібні до вашого
- включити в вибірку більшу кількість потентційних конкурентів
І на завершення, головне правило - коли ви знайдете явного лідера вашої ніші, потрібно прагнути стати кращими за нього.